Zarządzanie majątkiem osoby zależnej – przygotowanie pełnomocnictwa

Pisaliśmy już, w jaki sposób można upoważnić inną osobę do załatwiania spraw medycznych, pocztowych, bankowych czy urzędowych. Warto jednak wiedzieć, że pełnomocnika można także ustanowić do prowadzenia spraw majątkowych, takich np. jak sprzedaż samochodu lub domu, czy też pobierania czynszu z wynajmowanego przez nas mieszkania.

Do zajmowania się takimi sprawami możemy powołać każdą inną osobę, nie tylko kogoś z rodziny. W większości wypadków wystarczające będzie upoważnienie drugiej osoby na piśmie, lecz w niektórych sytuacjach konieczna będzie wizyta u notariusza. 

Upoważnienie w formie aktu notarialnego

Zasada jest taka, że do notariusza musimy się udać, jeśli chcemy darować lub sprzedać nieruchomość (dom, mieszkanie czy działkę). Nie tylko sama sprzedaż lub darowizna takich rzeczy odbywa się w formie aktu notarialnego, lecz również pełnomocnictwo do dokonania takich transakcji wymaga sporządzenia go przez notariusza. Wybierając się w tej sprawie do notariusza musimy posiadać dane osobowe pełnomocnika: imię, nazwisko, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego oraz jego adres zamieszkania. Dla udzielenia takiego pełnomocnictwa nie jest niezbędna obecność u notariusza osoby, której zamierzamy powierzyć zajęcie się sprzedażą naszej nieruchomości.

Pamiętajmy, że pełnomocnictwo to udzielane jest do szczegółowej czynności, np. sprzedaży mieszkania położonego pod konkretnym adresem, na rzecz konkretnej osoby. Nie można takiego pełnomocnictwa udzielić ogólnie i na przyszłość. Opłata od takiego pełnomocnictwa jest niewielka, wynosi około 50 zł. 

Jak się przygotować do wizyty w kancelarii notarialnej

Jaki wygląda wizyta u notariusza w sprawie ustanowienia pełnomocnika do sprzedaży naszej nieruchomości, np. mieszkania?

  1. Przygotujmy nasze dane osobowe, w tym numer PESEL.
  2. Przygotujmy dane osoby, którą będziemy ustanawiać jako pełnomocnika do sprzedaży mieszkania (imię i nazwisko pełnomocnika, jego numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego pełnomocnika oraz jego adres zamieszkania);
  3. Przygotujmy szczegółowe informacje o mieszkaniu, które chcemy sprzedać (adres jego położenia, numer księgi wieczystej). 
  4. Przygotujmy dane kupującego (imię i nazwisko, numer PESEL, seria i nr dowodu osobistego kupującego oraz jego adres zamieszkania). 
  5. Dostarczamy powyższe dane notariuszowi; możemy je przekazać bezpośrednio notariuszowi w kancelarii, bądź przed spotkaniem, np. w formie mailowej. Przyspieszy to sporządzenie aktu notarialnego i skróci samą wizytę w kancelarii.
  6. Niezależnie od tego, w jaki sposób chcemy przekazać notariuszowi potrzebne dane, koniecznie zabierzmy na spotkanie z notariuszem dowód osobisty (!).
  7. Po przybyciu do Kancelarii Notarialnej, notariusz zaprosi nas do swojego biura, gdzie sporządzi i odczyta akt. W trakcie tej czynności powinniśmy również sami uważnie przeczytać dokument, tak aby uniknąć ewentualnych pomyłek.
  8. Po odczytaniu aktu i stwierdzeniu, że jego treść jest prawidłowa, otrzymamy od notariusza wypisy aktu notarialnego. Notariusz wyda tyle egzemplarzy, ile potrzebujemy, oczywiście za opłatą. Za każdą stronę takiego dokumentu zapłacimy dodatkowo 6,00 zł. 
  9. Po otrzymaniu satysfakcjonującej nas ilości wypisów, regulujemy opłatę ustaloną przez notariusza i w ten sposób kończymy procedurę podpisania aktu notarialnego. 

Dysponując dokumentem od notariusza, przekazujemy go pełnomocnikowi, który załatwia dalej całą sprawę związaną ze sprzedażą. W szczególności może on gromadzić dokumenty niezbędne do przeprowadzenia transakcji, po które zazwyczaj należy wybrać się do ksiąg wieczystych oraz urzędu miasta lub starostwa. Jest to duża wygoda dla nas, jako właścicieli. 

Pamiętajmy jednak, że w dowolnym momencie takie pełnomocnictwo, podobnie jak każde inne, może zostać przez nas odwołane. Dla odwołania pełnomocnictwa wystarczająca będzie forma pisemna, nawet jeśli samo upoważnienie zostało sporządzone przez notariusza. 


Tomasz Krukar, adwokat, absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim. 

W swojej praktyce zawodowej zajmuje się m. in. świadczeniem pomocy prawnej na rzecz stowarzyszenia wspierającego osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *